top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMariska Vermaning

Leerjaar 2 - periode 2 | Van opdracht naar onderzoek

In mijn vorige blog heb ik vertelt dat dit mijn laatste periode is voordat ik op stage ga, maar ik heb ook vertelt dat ik een contentadvies ga schrijven voor Kapsalon de Rooij. Waar ik toen nog niet precies kon vertellen wat ik ging doen, kan ik dat nu wel. Daar gaat deze blog dan ook over.


Tijdens het eerste gesprek was Maayke gelijk enthousiast en kwam ze met een waslijst aan vragen. Natuurlijk kan ik tijdens deze periode niet alles beantwoorden/ oplossen. Daarom ben ik eerst op een rijtje gaan zetten wat er tijdens het gesprek allemaal voorbij kwam:

  • Maayke is bezig met social media, maar begrijpt het niet 100%

  • In de toekomst wil Maayke graag zelf haar social media beheren (het dus niet uitbestenden).

  • Door bovenstaand punt wil Maayke zelf - in eerste instantie - de content maken. Hierdoor zal de focus van het onderzoek niet op content liggen.

  • Het doel van Maayke is - op dit moment - nog niet groeien, maar juist meer interactie met haar volgers.

  • Maayke is nog maar net begonnen met de kapsalon, hierdoor ontbreken de huisstijl en beeldtaal.


Door het eerste gesprek en bovenstaande bullet points ga ik met de volgende contentadviesvraag aan de slag: "Hoe kan Kapsalon de Rooij binnen de komende 7 weken de engagement met haar vaste volgers vergroten?"


Om achter het antwoord op deze vraag te komen heb ik eerst onderzoek gedaan naar de content die Maayke al plaatste. Hoeveel berichten heeft zij geplaatst? Hoeveel likes en reacties kregen deze berichten? Gebruikt ze hashtags, geotags, mentions, etc.?

Daarnaast heb ik ook gekeken naar haar doelgroep. Wie zijn haar vaste volgers? Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze?

Ook heb ik gekeken naar best practices. Welke kappers zijn er nog meer? Hebben zij veel engagement? Zo ja, wat doen zij anders dan Kapsalon de Rooij?

Ten slotte heb ik natuurlijk onderzoek gedaan naar engagement en hoe je dit kunt vergroten. Al deze informatie kun je - tegen het einde van de periode - terug vinden onder het kopje 'uitwerking'.


Op dit moment ben ik alle gegevens aan het analyseren om tot een aantal uitgangspunten te komen. Met deze uitgangspunten ga ik de content van Maayke 'verbeteren' om zo hopelijk haar engagement met haar vaste volgers te vergroten.



Wat gaat goed?

Op dit moment ben ik blij met de progressie die ik boek. Ik heb een bedrijf waarmee ik ook al gesproken heb, ik heb de contentadviesvraag in beeld en heb zelfs al onderzoek gedaan. Voor mijn gevoel loop ik lekker op schema.


Waar loop ik tegenaan?

Ik loop nog wel tegen de contentadviesvraag aan, 'de komende 7 weken' is niet heel specifiek. 7 weken vanaf en tot wanneer?

Daarnaast komen we, na het vaststellen van de uitgangspunten, op het punt waar we daadwerkelijk ons advies gaan toepassen. Dat vind ik altijd een spannend moment omdat je hierover écht de opdrachtgever nodig hebt.

Ten slotte heb ik het gevoel dat ik me iets meer moet gaan inzetten voor het vak coaching. Natuurlijk heb ik onderzoek gedaan en mezelf in onderwerpen verdiept, maar dat was meer voor het vak atelier.


Al met al?

Het gaat op dit moment goed. Zoals ik al zei lopen we op schema en gaan we vrolijk verder. Op de planning voor de aankomende weken staat onder andere:

  • De uitgangspunten helder in kaart brengen en delen met de opdrachtgever

  • Afspraak maken in verband met het advies

  • Content maken die de opdrachtgever plaatst

  • Uitkomsten van de gemaakte content analyseren

Als dit allemaal gedaan is, zijn we al een heel eind op weg en kunnen we de finishlijn al zien denk ik. Natuurlijk houd ik jullie tussentijds op de hoogte!





6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page