top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMariska Vermaning

Leerjaar 2 - Periode 2 | Eindreflectie

De laatste periode voor stage is alweer bijna afgelopen. Over precies één week - op 17 januari - moeten we alles inleveren. Ook deze keer vond ik het een stressvolle periode doordat de opdrachtgeefster tijdens het project wat begon te draaien en doordat er wéér een lockdown kwam.

In ieder geval ga ik voor mijn laatste reflectie - voor het vak atelier in ieder geval - ook weer de starr methode gebruiken.


Situatie

Bij dit project waren Maayke van Kapsalon de Rooij, de docenten en ik betrokken. Er is aan ieder van ons gevraagd om een contentadvies te maken voor een bedrijf. Ik heb toen Maayke benaderd omdat zij net voor zichzelf begonnen is en ik haar op het gebied van social media graag wilde helpen. Uiteindelijk heb ik voor haar onderzocht hoe zij meer engagement kan krijgen met haar vaste volgers.


Taak

De opdracht was om een contentadvies te schrijven voor een bedrijf. Hiervoor moest je natuurlijk onderzoek doen naar het bedrijf en naar het onderwerp wat je onderzocht. In mijn geval: engagement vergroten bij de vaste volgers. Daarnaast moest je ook relevante informatie verzamelen die je konden helpen bij het advies.

Als je een advies had, ging je aan de slag met het uitvoeren daarvan om vervolgens te bekijken of je advies werkte.



Acties

Tijdens deze periode heb ik eerst onderzoek gedaan naar het bedrijf zelf. Wat voor berichten plaatst Maayke nu? Hoe doen deze berichten het? En wie zijn haar volgers eigenlijk? Ook heb ik een tweetal kapsalons opgezocht om te kijken hoe zij hun Instagram-strategie aanpakken en wat ik daarvan kan implementeren bij Maayke. Daarnaast heb ik onderzocht hoe je het beste de engagement van een bedrijf kan vergroten.


Nadat ik alles had samengevat en de uitgangspunten op papier had gezet, was het tijd om content te maken. Helaas wilde Maayke niet dat ik langs zou komen, dus heb ik haar een aantal voorbeelden gestuurd. Nadat ik geen reacties kreeg, heb ik haar een bericht gestuurd en bleek het dat ze Corona had. Niet veel later werd er een lockdown aangekondigd.

Hierdoor heb ik - in overleg met de docenten - besloten om dummie content te gaan maken. Dit zorgde ervoor dat Maayke het niet op haar Instagramaccount kon plaatsen, dus moest ik feedback verzamelen van mensen in mijn omgeving.


Resultaat

In totaal heb ik drie highlightcovers en highlights/stories gemaakt, drie social media berichten (en dan gaat het voornamelijk om de CTA) en heb ik een handleiding geschreven zodat Maayke in de toekomst zelf voor meer engagement kan zorgen.


Reflectie

Ben ik tevreden met het resultaat? Onder deze omstandigheden wel, maar ik vind het wel erg jammer. Deze opdracht krijgen we ook op stage en ik heb niet het gevoel dat ik voldoende geoefend heb om dit straks voor De Krim te doen.

Toch ben ik wel trots op het feit hoe ik alles heb opgelost en dat ik overal een plan B voor had.

Als ik het opnieuw had mogen doen, had ik niet voor Kapsalon de Rooij gekozen. Ik denk namelijk dat zij 'ja' heeft gezegd tegen het contentadvies om mij een plezier te doen en niet zozeer omdat ze het wilde/ nodig vond. Hierdoor was ze minder betrokken, omdat er meer werk achter weg kwam dan ze in eerste instantie had verwacht.









8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page